Kan vi lita på vår intuitiva kunskap?

(Article in English)
Vi lever i en värld som verkar vara alltmer obegriplig, och människor känner sig förvirrade och undrar vad som egentligen händer. Är människan galen, varför upprepar vi samma misstag om och om igen? Tänk på vår oförmåga att lösa konflikter utan krig och våld där människor dödas och jorden förstörs.

Om mänskligheten utvecklas och de flesta människor tror på evolutionsteorin … varför agerar vi då som om vi går bakåt, samtidigt som vi talar om framsteg?

Människor känner intuitivt, om något är rätt eller fel, men vi kan inte säga exakt vad det är … vi brukar reagera genom att fly, eller försöker få någon form av kontroll. Vi använder kunskap baserad på våra erfarenheter och fakta, men talar sällan om vår intuitiva kunskap som spelar en mycket viktig roll i utvecklingen av vetenskapen.

intuition

Eugene Sadler-Smith Centrum för Management Learning and Development, School of Management, University of Surrey, Storbritannien intuition, neurovetenskap, beslutsfattande och lärande “Intuition är en del av att ‘veta’ ‘vi vet mer än vi kan säga’ Polanyi, M . (1966). En intuition är ett erkännande eller dömande vi:. (a) kom fram till snabbt, utan granskande rationellt tänkande, (b) har svårt att artikulera verbalt, (c) grundar sig på en bred konstellation av verklig kompetens och tidigare erfarenheter; (d) åtföljs av en känsla av tillförsikt eller visshet, (e) påverkans-laddad”.

“Jag tror att vi får vår förmåga att intuitivt genom upplevelser i synnerhet inom särskilda områden (intuition är inte en allmän förmåga, den är områdesspecifik) via explicita och implicita lärprocesser, som leder till förvärv av mycket komplexa och subtila mönster av tyst kunskap som inte kan beskrivas eller förklaras lätt. Dessa mentala modeller lagras i långtidsminnet under olika sofistikerade regler (ofta alltför komplexa för verbal utläggning) för hur man ska uppnå specifika mål i särskilda situationer och som aktiveras av de ledtrådar som vi uppfattar i miljön. Intuition ger möjlighet för oss att lösa problem, fatta beslut, nå insikter och generera vetenskapliga upptäckter och konstnärliga skapelser.”

“Den naturalistiska beslutsforskaren Gary Klein har uppskattat att i 80 och 95 procent av löst strukturerade tidspressade situationer litar beslutsfattare på sin intuition snarare än rationella val.”

perspectives

“Intuition är synonymt på många språk och kulturer med viscerala signaler ofta kallade “magkänsla”. Neurologisk forskning har identifierat en medvetenhet som fungerar under vår nivå av medvetande och som kan tjäna som en fysisk “väckarklocka”. Neurologen Antonio Damasio och hans kollegor har hävdat att omedveten bearbetning åtföljs av fysiologiska “somatiska markörer” som påtvingar vår uppmärksamhet på positiva eller negativa utfall, vilket manifesteras i vårt medvetande som en “magkänsla” (de kallade det den “somatisk markör hypotesen”).”

“Annan forskning av Jung-Beeman och hans kollegor som använder neuroavbildningstekniker har identifierat hjärnregioner som är inblandade i dessa insikter (de “aha” eller eureka ögonblick) där vi upplever de bitar av ett problem som har förbryllat oss faller ofta på plats efter en period av omedveten “inkubation”. vid sidan av detta, metoderna för neurovetenskap börjar också belysa de områden i hjärnan och processer som är involverade i intuitiva bedömningar och till exempel Le Doux har diskuterat rollen av arbetsminnet i känslor. Känslor, omedvetna bearbetningar och det mänskliga medvetandet självt.”

“Budskapet är tydligt: framtiden kan gå om oss innan vi har haft möjlighet att samla in och analysera alla data som kan vara där ute, framtiden kan också gå om oss om vi fastnar och letar efter data som ännu inte existerar.”

I vetenskapsteori, skiljer Reichenbach mellan “sammanhang med upptäckten” och “sammanhang för bedömning.” Han hävdade att “sammanhang med upptäckten” är psykologisk och har ingen filosofisk betydelse, men det är “sammanhang för bedömning” som ger en rationell rekonstruktion av hypotesen eller lagen, så att en utredares kunskap om den ökar och den rör sig framåt. Han påkallar även skillnaden mellan konventionalism och empirism, och valde empiri som rätt inställning till vetenskap.

De beslöjade processerna bakom vår intuition räknas inte som argument eller bevis (Smith & Decoster, 1999), och Goldberg (1983) satiriskt påpekar, “[ingen säger] ge mig en bra känsla varför du tror att John har fel” (s. 18). Vår kultur är fylld med kognitiva maximer som “titta innan du hoppar” och “tänk efter innan du agerar” som förutser att ens impulser eller intuitioner brukar vara mycket bristfälliga. Våra skolor ger “lite uppmärksamhet till utvecklingen av intuitiv förståelse” vilket tyder på att intuition inte värderas högt som en produkt av utbildning (Bruner, 1960, s. 56).

intuition-at-the-social-cognitive-and-neural-levels-Lieberman

Lieberman

Intuition: A Social Cognitive Neuroscience Approach, Matthew D. Lieberman Harvard University, Psychological Bulletin, 2000, Vol. 126, nr 1, 109-137. “Under de senaste åren har forskningen om implicit inlärning föreslagit att vårt beteende kan vara regel-liknande och adaptiv utan samtidig medveten insikt i vilken typ av regler som används (Knowlton & Squire, 1996, Reber, 1993). Denna likhet mellan intuition och implicit inlärning tyder på att det kan vara fruktbart att betrakta intuition som den subjektiva upplevelsen i samband med användning av ny kunskap genom implicit inlärning.”

“Innan jag ger en mer formell definition av intuition, intuition måste skiljas från insikt eller Eureka! fenomen. (Schooler & Melcher, 1994; Schooler et al, 1993.) Plötslig insikt verkar också förlita sig på omedvetna processer, men när medvetenheten leder till insikt, är det inte en bedömning, som vanligtvis är fallet vid intuition. En insikt är snarare en process där man plötsligt blir medveten om de logiska relationerna mellan ett problem och svaret.”

“Det finns betydande bevis för att det är en uppdelning i sociala, kognitiva och neurala komponenter i intuition mellan omdöme och handling.”

Building Smart Students: A Neuroscience Perspective on the Role of Emotion and Skilled Intuition in Learning, Mary Helen Immordino-Yang & Matthias Faeth. “Budskapet från social och affektiv neurovetenskap är tydligt:. Vi kan inte längre tänka på lärande som separat eller avskilt från känslor, och inte längre kan vi bara fokusera på nivån för den enskilde studenten i att analysera bra strategier för klassrumsundervisning, studenter och lärarna interagerar socialt och lär av varandra på ett sätt som inte kan göras rättvisa genom att undersöka endast de “kalla” kognitiva aspekterna av den vetenskapliga förmågan. Liksom andra former av lärande och interaktion, innebär akademisk kunskap att integrera känslor och kognition i sociala sammanhang. Akademiska färdigheter är “heta”, inte “kalla”!”

“Deras medvetna kunskap, känslomässiga reaktioner och kognitiva strategier är inte integrerade eller anpassade.”

“Om eleverna inte känner någon koppling till den kunskap de lär sig i skolan, kommer det akademiska innehållet verka känslomässigt meningslöst för dem.”

“Neurovetenakapen anser att det kan vara mer effektivt för lärare att bygga in möjligheter för utvecklingen av kvalificerad intuition i sina kursplaner.”

“När eleverna blir mer känslomässigt medvetna, kan uppgifter som är irrelevanta och emotionella aktiviteter minska, eftersom de blir mer aktivt engagerade och får känslomässiga erfarenheter av lärande.”

“Att föra känslor tillbaka in i klassrumslärande: Tre strategier för lärare

  • Strategi 1: Skapa känslomässig anknytning till materialet. Så mycket som möjligt, kan eleverna uppmuntras att följa sina intressen och passion, där läraren hjälper dem att se relevansen och nyttan av det akademiska materialet till deras val.
  • Strategi 2: Uppmuntra eleverna att utveckla smarta akademiska intuitioner. ‘Kommer jag närmare den rätta lösningen?’ Studenternas privata (eller kollektiva) reflektioner i frågor som dessa är avgörande för utvecklingen av användbar, generaliserbar, minnesvärd kunskap. Och svaren på dessa grundläggande frågor måste integreras känslomässigt med kognitiv kunskap för att skapa intuitioner, den typ av intuitioner som kommer att överföras till andra akademiska och verkliga situationer.
  • Strategi 3: Lärare bör aktivt hantera det sociala och emotionella klimatet i klassrummet. För att lärarna effektivt skall hantera det sociala-emotionella klimatet i klassrummet, måste de hitta en balans mellan dessa två typer av känslor genom att aktivt hantera känslor hos sina elever, hjälpa eleverna att delta i, lita på och froda de subtila emotionella signaler som de långsamt bygger vartefter de ackumulerar meningsfulla akademiska erfarenheter. När eleverna blir mer känslomässigt skickliga, kan uppgifter med irrelevanta emotionella aktiviteter minska, medan aktivt engagerande känslomässiga erfarenheter av lärande kommer istället.”

Kvinnor använde andlighet som hämnd på samhället

Kvinnor är kända för att använda sin intuition mer än män och kvinnor som startar helande och andliga företag använder intuition eller säger att de gör, men det kan också vara en del av deras manipulation. Ibland är det män som är ledarna bakom som använder kvinnor.

Dr Clarissa Pinkola-Estes en post-trauma specialist och psykoanalytiker säger att män har sett på kvinnor med både förvåning och rädsla, på grund av vår förmåga att bära och ge liv; så de bestämde kvinnorna måste tämjas.

Vår ståndpunkt som ett team är tydlig: Kvinnor har historiskt varit utsatta för manipulation och förtryck, och därför är de som varit målet för religioner och sekter för att användas som lockbete, rekrytera nya följare och de som kan sprida.

I processen att hitta sina egna röster, har kvinnor avnaturaliserats, och många är lurade in i en tävling mot män, maskerade som oberoende och med självkänsla, men i slutändan, tvingar de sig in på farliga platser.

Vem vinner på detta? Skilsmässa är fler än två vuxna som inte förstår varandra. Skilsmässa är ett brutet hem och systemet har försökt att naturalisera det, oavsett hur många psykoterapeuter som måste ta itu med de bitar … splittrade hem, frånvaron av lämpliga förebilder, och brist på regler.

Kvinnor är den grupp som kommer att vara mest utsatta för stress: Vicarious trauma (även kallad sekundär PTSD – Posttraumatiskt stressyndrom) är bara ett av många exempel på psykisk stress och press kvinnor är utsatta för. http://psycnet.apa.org/journals/pro/30/4/386/

Kan vi se det faktum att kvinnor har använt andlighet som en skyddad plats, eftersom samhället aldrig trott på deras förmåga inom andra områden? Kan vi kalla det någon form av vedergällning för alla år som kvinnor har varit “tämjda”?

Följ stegen för ledarskap i sekter och så kallade new age rörelser, och du kommer antingen hitta en man i toppen, eller en kvinna som beter sig som en.

omprövning och omkartläggning av relationerna mellan man och kvinna, ur kraftparadigmet, kommer möjliggöra ett nytt perspektiv och förståelse för en naturlig och sund andlighet och “kvinnlig intuition” kommer (lyckligtvis) bli ett föråldrat citat. Som Einstein tidigare, tror vi att alla har tillgång till gåvan av intuitiv kunskap, oavsett kön eller ålder. Ju mer vi öppnar gåvan, desto mer häpnadsväckande blir det.

Vi önskar dig en trevlig vecka från team E.Mindset.

Christer Edman & Veronica Rebora

http://psycnet.apa.org/psycinfo/2008-07347-000

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s