Sociala medier och asociala beteenden

En del har missförstått vad sociala medier innebär och uppvisar asociala beteenden därför hör vi bl a om mobbning och “näthat”. Jag brukar tala om följande på mina föreläsningar om sociala medier.

  1. Allmän information t ex faktauppgifter om en person, företag, organisation, produkt, service etc.
  2. Personlig att dela med sig av ett unikt innehåll som inte kopierats rätt av utan även tillför något nytt som skapar mervärde eller iaf syftar till det.
  3. Privat hör inte hemma alls på Internet.

Gränsen mellan personlig och privat är individuell och kan jämföras med att en del lämnar ut sig på t ex Big Brother eller Paradise Hotel medan andra inte ens skulle delta med sitt namn på nyheterna.

Grunden för att kommunicera i sociala medier brukar jag också tala om och har delat upp i tre delar:

  1. Det skall vara bra för mig och att jag kan stå för det även om vi träffas fysiskt och det följer mina värderingar och visioner.
  2. Det skall vara bra för dig och förhoppningsvis bidrar till något nytt och absolut inte är kränkande, syftet skall vara gott.
  3. Det skall vara bra för det stora hela dvs vara positivt och utvecklande för andra människor, djur och natur, inte för mitt eget ego eller att bara synas.

Behöver du själv eller er personal lära mer om sociala medier och få hjälp att ta fram en sociala media strategi?

Bild0_3

Leave a Reply

