Värderingar och sociala medier på Webcoast 2013 ValuesOnline

Värderingar är grunden för allt vi gör i sociala medier

Intressant diskussion som tog upp värderingar. En stor del av osäkerheten i sociala medier beror på att människor känner sig osäkra. Malin L. Ekelundh på Göteborgs Räddningsmission talar om ansvarsfrågan på ett tydligt sätt med exemplet Ingrid i växeln om det etiska ansvaret. Maria Sjögren fortsätter etiska värdegrunden utifrån ett exempel med @itmamman som ger elever i åk. 1 en etisk värdegrund och hur man borde hantera det på företagen. Patricia Mellin förstärker att hela företaget behöver vara delaktigt och ledningen behöver vara med och transparens ofta saknas på företagen. Ekonomin är avgörande och de flesta företagsledningarna drar sig undan eftersom det inte vet hur de skall hantera sociala medier.

Scenarioplanering behövs enligt “lordsillium” där vi får testa kommunikationen innan skarpt läge och Deeped Niclas Strandh tar upp det på ett bra sätt. “tellochingebäcks” från Coompanion tar hand om all kommunikation och säger värderingar är viktigast för det går inte att få full kontroll på personalen i varje läge.

Mina erfarenheter från IBM och arbete med ValuesOnline

Det var tydlig policy på IBM att alla anställda utom ledningen kommunicerar som  sig själva och talar om i sociala medier att de endast representerar sina egna åsikter och inte företagets. Alla visste att det bara var marknads och informationsansvariga som  skötte den externa dialogen, vilket gjorde det lätt.

Sociala medier i form av alla möjliga applikationer och plattformar togs fram dygnet runt av IBM’s utvecklare från hela världen och med 400 000 människor som var tillgängliga testade jag många olika verktyg med alla möjliga funktioner och chattade i virtuella världar som t ex Second Life.

Som Innovation Catalyst fick jag också många kontakter och har fortfarande kvar en del som t ex Åke Freij som bloggar om innovation på Smarter Planet utifrån ett finansperspektiv. Läs gärna hans tankeväckande blogg om smartare bank & finans

IBM’s värderingar

  • Engagemang för alla kunder och deras framgång
  • Innovation som har betydelse, för vårt företag och för världen
  • Tillit och personligt ansvar i alla relationer
Mina värderingar
  • alla människor är lika mycket värda
  • all förändring börjar med oss själva
  • vi lever för att lära och hjälpa andra

ValuesOnline är ett webbaserat verktyg som gör att du på ett enkelt sätt kan ta fram dina värderingar och visioner. Om du är intresserad att tar reda på dina värderingar och visioner kan du anmäla ditt intresse till mig. Du får en länk till en webbänkät med ett antal frågor, vilket tar ca 1 ½ timme att besvara.

Därefter får du en meningskarta som representerar dina värderingar och jag hjälper dig att ta fram dina värderingar och visioner i min roll som facilitator och det kan vi göra antingen på distans via Skype eller ett fysiskt möte om du befinner dig i Stockholm och det tar ca 1 ½ timme att gå igenom.

Investering för ValuesOnline med uppföljning kostar 2495 kr inkl moms

OBS! Endast 1995 kr inkl. moms om du är med i något av mina nätverk på LinkedIn, Facebook eller Twitter.

Välkommen att kontakta Christer Edman på tel 0707 697959 eller via formuläret nedan.

Glöm inte bort att den 11/4 håller jag en workshop hos Fotostudio JiniSofia
Anmäl dig här “Sociala medier – bygg ditt nätverk på LinkedIn

[contact_form]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s