Har Klout betydelse för din marknadsföring i sociala medier?

Har du en sociala media strategi och vet du vad Klout är?

Att synas i sociala medier blir allt viktigare men det ställer också större krav på dig som ledare, säljare och marknadsförare. Det är inte en slump att vissa personer och varumärken syns mer än andra i sociala medier men det kräver både en bra strategi och hårt arbete. Gary Vaynerchuck som tillhör de absolut främsta inom sociala medier säger att en del av hans framgång är att han är som en maratonlöpare som hela tiden arbetar för att uvecklas. Richard Branson arbetar dygnet runt för att undvika misslyckande och om det sker är han tillbaka direkt igen. Gary fick jag förmånen att träffa på Social Boom som Kim Garst arrangerade och det vore kul att träffa Richard också.

Jag har arbetat sedan 90-talet på bl a IBM och Ericsson med sociala medier som verktyg, utbildat och interagerat med människor över hela världen och det har gett mig en förståelse för de utmaningar och möjligheter som finns eftersom jag arbetar i stort sett dygnet runt och använt allt från virtuella verktyg som Second Life till verktyg som “Facebook” innan Facebook blev känt. Att arbeta mycket och t ex vakna kl. 4:30 en söndag morgon för att arbeta är lika naturligt som att äta och sova. Investera i certifiering i nätverkande, diplomerad ValuesOnline facilitator och coachas av några utav de bästa i USA är också en viktig del för att lyckas.

Ett av verktygen som mäter inflytande är Klout och väldigt många har åsikter om. Det är inte avgörande med en hög Klout poäng men det visar ändå vilket inflytade dvs spridning som du har i sociala medier med dina aktiviteter. När Patricia Mellin och jag slog ihop vår Klout poäng och marknadsförde oss under varumärket “Boosta Digitalt”. Intressant är att en del etablerade kritiserade oss personligen och förstod inte att vi är seriösa och arbetar hårt för våra resultat. Vi använde Bakjours inlägg med “Kloutkriget” mellan @Expressen  och @ftonbladet för vår kampanj!

Klout är ett bra verktyg som en del i en rekryteringsprocess eller för att ta reda på hur stor influens ens material har jämte konkurrenters, eller för att se hur bra innehåll har gått i olika kampanjer. Som Klout ser ut i dag så är det allra mest användbart för PR-branschen.” ~Deeped Niclas Strandh Deeped Niclas Strandh i IDG. En till bra artikel om Klout av Niclas där han nämner vårt “udda grepp. En intressant vinkling gjordes av Joakim Jardenberg som benämner  oss som “udda personer“. och jämför en lista med #blogg100 personer som har ett medelvärde på 40 i Klout mot våra 75,5. Det visar att han inte inser hur man räknar ut ett medelvärde 😀

Ja! Marknadsföring handlar om udda grepp av udda personer

Att utgå från behov, anpassa och systematisera ingår i marknadsföring och det behöver vara baserat på värderingar och visioner. Klout är en indikation på hur väl du lyckats med ditt arbete för att synas i de sociala medierna och är ett resultat av all den kunskap och tid som du lagt ner även om det inte säger allt.

Välkommen att kontakta oss för mer information!
[contact_form]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s