Riskerna med att bli beroende av Sociala medier och skapa osunda relationer

Riskerna med att bli beroende av Sociala medier och skapa osunda relationer

Jag har varit med i sociala medier i nästan 20 år och startat och drivit allt från mailinglistor till dagens användning av framförallt Facebook. Det har gjort att jag haft många kontakter med framförallt kvinnor eftersom det är de som hittills varit mest aktiva.

Ändring är på gång och allt fler män har förstått att de behöver öppna upp mera och våga visa sina feminina sidor också utan att för den skull tappa bort sin manlighet. När vi gör det så har vi mycket lättare för att skapa relationer med människor som är grunden för all god kommunikation i sociala medier.

Det som jag lärt mig genom åren är att det är viktigt att hålla relationerna på rätt nivå och vara medveten om hur lätt det är att bli beroende och gå för långt. Jag har gjort människor jag Älskar fruktansvärt illa och svikit ända fram till för sju år sedan som jag ångrar djupt. Så jag kan inte döma någon annan eftersom jag varit där själv och det har också gjort att jag blivit lite ödmjukare.

Med tanke på att det skrivs ganska mycket om nätmobbning och hur vi beter oss mot andra så vill jag ta upp detta viktiga ämne då jag själv har erfarenhet av att stå på andra sidan. Det är oerhört lätt att ryckas med och en av de största drogerna är bekräftelse av andra och ett beroende av att känna samhörighet och få andra som “Gillar” en istället för att vara styrd inifrån oss själva.

Att ha dålig självtillit, självkänsla och självförtroende är som ett gift och kan förstöra alla relationer om vi inte är vaksamma. Jag har jobbat med mig själv under en lång tid för att våga vara den jag är idag oavsett om andra “Gillar” mig eller inte. Det har oftast varit en fruktansvärt jobbig upplevelse att möta mig själv och mitt ego. Men idag har jag kommit över den värsta fasen och lärt känna mig själv på ett helt annat sätt än tidigare.

Varje dag har vi en möjlighet att visa uppskattning för någon annan och lyssna och det är på det sättet vi bygger upp relationer. Fingret ska peka inåt och inte utåt som Dalai Lama så klokt säger eller som i bibeln, se grandet i sin broders men inte bjälken i sitt eget. Detta handlar om vilka värderingar vi har och hur vi använder dem i våra relationer med andra.

[contact_form]

Leave a Reply

