Sökmotoroptimering SEO, sociala medier och e-handel

Sökmotoroptimering SEO, sociala medier och e-handel

Jag har skapat en sökmotoroptimerad e-handelslösning i WordPress. Det är inte bara en utmaning att skapa handelsplatsen den skall dessutom vara relativt snabb och säker för vem vill sitta och vänta på att bilder och texter skall laddas?

Sökmotoroptimering SEO, sociala medier och e-handel

Det var mycket lärorikt och jag har fått sätta mig in i följande:

  • E-handels lösningar till WordPress och jag valde Jigoshop till slut
  • Teman som passar ihop med huvudsidan och inte frångår standard
  • Cacheoptimering tiden för att ladda sidan och bild komprimering
  • Säkerhet för att förhindra spam attacker och rena intrång
  • Valde egen domän socialmediashop.se för att få bättre kontroll
  • Backup för att kunna återställa om något ändå skadar databasen
  • Testverktyg för optimering och tester av hastigheten på sidan

Allt har jag testat ett antal gånger och det har tagit ca 60 timmar att sätta upp den.

Valet av Jigoshop kom jag fram till efter att ha sett en annan svensk som satt upp en lösning och att den var enklare att hantera för tjänster och inte så avancerade produkter.

Jag har haft mycket nytta av mina kunskaper från IBM och Ericsson då jag varit med om allt från stora datakrascher till dygnet runt bevakningar av batch jobb.

Att vara riskmedveten och planera för att något kan gå fel är grunden för att inte bli överraskad och kunna hantera kriser av olika slag.

Om du vill ha en e-handelslösning till ditt företag finns det säkert många smarta lösningar. Men anledningen till att jag ville göra en själv är min nyfikenhet på hur användbart WordPress är och jag själv vill ha kontroll och en standardlösning.

Är du intresserad att få en e-handelslösning integrerad med sociala medier och sökmotoroptimerad SEO hjälper jag gärna till. Har arbetat i snart 25 år med IT och har sett och hört många som bara pratar men inte kan det de själva säljer.

Kontakta mig här Christer Edman

Prenumerera på mitt nyhetsbrev. Ange din e-postadress

Christer Edman

Leave a Reply

